۱۴۰2 : جهش تولید با مشارکت مردم            شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2024 :«خط مقدم اقدام اقلیمی»            

    پروفایل

موضوع : علت اختلاف دمای اعلام شده توسط هواشناسی و دمای احساسی

mahd.zr@gmail.com

 

پست:  9

تعداد تشکر : 0
1401/03/28 08:58:33
نقل قول: علت اختلاف دمای اعلام شده توسط هواشناسی و دمای احساسی

sd_firoozabadi@yahoo.com-1401/03/28 08:49:10

علت اختلاف دمای اعلام شده توسط هواشناسی و دمای احساسی چیست؟

در ایران استانداردهای هواشناسی همچون سایر نقاط دنیا رعایت می شود. در واقع پارامترها به گونه ای اندازه گیری می شوند که دخالتی از جانب انسان در آن نباشد. به همین علت ایستگاه های هواشناسی طبق قوانین و استانداردها، خارج از محدوده ی شهری هستند جایی که رفت و آمد خودروها، آسفالت جاده، فضای سبز و ... روی آن تاثیری نداشته باشد. اطراف محوطه ی ایستگاه نیز نباید ساختمان های بلند و یا درخت باشد. وسایل اندازه گیری پارامترهای هواشناسی نیز در 185 سانتی متری سطح زمین قرار دارند تا از تاثیر مستقیم زمین دور باشند. دماسنجی که در این ارتفاع است دمایی که تنفس می کنیم را می سنجد و نه دمای سطح زمین.
دما سنج ها در یک جعبه اسکرین چوبی مشبک هستند و در سایه قرار دارند. جریان هوایی با سرعت 2 متر بر ثانیه نیز از آن عبور می کند. در نتیجه کاملا منطقی است دمایی که ثبت می شود با دمایی که شما هنگام تابش آفتاب و در مرکز شهر احساس می کنید متفاوت است.
باید به این نکته توجه داشت که وسایل هواشناسی طبق استاداردهای جهانی باید در چنین وضعیتی باشند و همه دماها باید بر اساس یک استاندارد اعلام شوند. زیرا این دماها برای پرواز هواپیماها و حرکت کشتی ها اهمیت دارد. علاوه بر این دمایی که ما احساس می کنیم به میزان رطوبت، سرعت باد و حتی نوع لباسی که پوشیده ایم بستگی دارد و این بحث را پیچیده تر می کند.
این طبیعی است که مثلا دماسنج ماشین شما دمایی متفاوت با دمای اعلام شده هواشناسی را نشان دهد زیرا شرایط دو دماسنج با هم متفاوت است. دمایی که دماسنج ماشین شما نشان می دهد بسته به نوع آلیاژ ماشین، ارتفاع از آسفالت و اینکه شما در کدام نقطه شهر هستید، تفاوت می کند این در حالی است که دماسنج های ایستگاه هواشناسی در تمام طول سال در یک شرایط یکسان و استاندارد با معیارهای جهانی قرار دارد. علاوه بر این جزایر گرمایی که در مراکز شهرها ایجاد می شود در بالارفتن دمای هوا تاثیر دارد. همانگونه که در نزدیکی یک پارک بزرگ با فضای سبز مناسب ممکن است دمای حداکثر به 40 درجه سلسیوس هم نرسد.

 ​

   
ویرایش پست  -پاسخ به پست - پاسخ با نقل قول