۱۴۰2 : جهش تولید با مشارکت مردم            شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2024 :«خط مقدم اقدام اقلیمی»            

 

افزایش ریسک مخاطرات جوی در استان یزد

 

افزایش ریسک مخاطرات جوی در استان یزد

.  

 

دکتر رضا برهانی ، مدیر کل هواشناسی استان یزد در مصاحبه با روابط عمومی گفت : بر اساس اطلاعات ثبت شده از ایستگاه‌های هواشناسی استان یزد، میانگین بارش سال زراعی 1400-1399 استان 9/66 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت ۲۸ درصد و نسبت به سال زراعی قبل ۳۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میانگین بارش کشور در سال زراعی 1400-1399 نسبت به بلندمدت نزدیک به ۹۲ درصد کاهش یافته است. با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان هواشناسی کشور، کمترین کاهش بارش در بین ۳۱ استان کشور مربوط به استان یزد می باشد. اما این اعداد و ارقام نمی­تواند بیانگر شرایط بارشی استان به طور کامل باشد.

وی همچنین اذعان داشت که میانگین بارش استان در فصل پاییز 1399،  ۴۰ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت بیش از ۹۱ درصد رشد داشته است. در حالی که میانگین بارش کشور تنها هشت درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافته است. این مقدار بارندگی ۴۳ درصد از بارش یک سال آبی کامل را در استان تامین کرده است اما متاسفانه به سبب ماهیت رگباری بارش‌ها عمده این بارندگی­ها تنها در یک روز اتفاق افتاده است که نه تنها بارش موثری برای بخش کشاورزی نبوده، بلکه سبب خسارت در برخی نقاط استان به ویژه شهرستان ابرکوه نیز شد.

وی ادامه داد ، اما در فصول زمستان و بهار شرایط کاملاً متفاوت بود. میانگین بارش زمستان سال 13۹۹ با ۳۱ درصد کاهش به حدود 17 درصد میانگین بلندمدت بارش سالانه استان رسید و در فصل بهار نیز تنها ۲۷ درصد از بارش یک سال زراعی کامل تعیین شده است که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۷ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این توزیع مکانی بارش نیز بسیار نایکنواخت بود. به گونه‌ای که در شهرستان‌هایی که قطب کشاورزی استان هستند، یعنی شهرستان‌های ابرکوه و خاتم، به ترتیب در حدود ۳ و ۵ درصد از سهم بارش سالانه محقق شد. از طرف دیگر در فصل بهار باز هم شاهد بارش­های رگباری و سیل­آسا در استان بودیم. به گونه­ای که در تاریخ 13 اردیبهشت در جاده اردکان- چوپانان، شاهد فوت 4 نفر از هم­ استانی­ های خود بودیم.

مدیر کل هواشناسی یزد افزود : طبق آمار سازمان هواشناسی کشور، استان یزد از جمله استان­های است که در بهار 1400، از مجموع پنج رویداد حدی خطرآفرین در بخش کشاورزی شامل یخبندان و سرمازدگی، تگرگ، سیل، باد شدید و طوفان و بارش رگباری تحت تاثیر همگی آن­ها قرار گرفت و به سبب بروز این پدیده­های حدی متحمل خسارات فراوانی شد. با توجه به پدیده تغییراقلیم و گرمایش جهانی پیش بینی می­شود در سال­ها و دهه­های آینده بر شدت و فراوانی پدیده­های مخاطره­آمیز افزوده شود. بنابراین جا دارد مدیران و برنامه­ریزان استانی به ویژه در بخش­های مدیریت منابع آب، کشاورزی، اکوسیستم­های طبیعی و زیرساخت­های شهری جهت مواجه با پدیده­های فرین جوی مانند سیل و خشکسالی و امواج گرمایی و سرمایی تمهیدات و آینده­نگری­های لازم را انجام دهند.

روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان یزد

منبع خبر: