۱۴۰2 : جهش تولید با مشارکت مردم            شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2024 :«خط مقدم اقدام اقلیمی»            

 

سرما به محصولات باغی یزد در گرمترین اسفند سه دهه اخیر خسارت زد

 

سرما به محصولات باغی یزد در گرمترین اسفند سه دهه اخیر خسارت زد

.  

 

مدیرکل هواشناسی یزد از سرمازدگی گسترده محصولات باغی این استان در گرمترین اسفند ۳۰ سال اخیر (سال ۱۴۰۰) خبر داد و گفت: سرمازدگی در ۸ شب و طی دو نوبت در اواخر اسفند ۱۴۰۰ و اوایل فروردین ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و دمای ۵۵ نقطه استان به صورت لحظه ای پایش و به کشاورزان سطح استان اطلاع رسانی شد

به گزارش روابط عمومی هواشناسی یزد رضا برهانی در نشست خبری مشترک با مدیر کل مدیریت بحران و سازمان جهاد کشاورزی استان که با هدف اطلاع رسانی و انعکاس خبری عملیات هشدار سرمازدگی برپا شد افزود: یکی از موضوعات مهم در این حوزه، بحث گسترش ایستگاه های خودکار هواشناسی است.

وی از مسئولان استان خواست برای گسترش و تکمیل فرآیند خودکارسازی شبکه ایستگاه های هواشناسی، با این اداره کل همکاری و مساعدت کنند تا بتوان در مواقع بحرانی مانند سرمازدگی، اغلب نقاط استان را پوشش داد.

وی یادآور شد: با توجه به بحث تغییر اقلیم و گرمایش جهانی انتظار می رود شدت و فراوانی پدیده های حدی مانند امواج گرمایی و سرمایی افزایش یابد، بنابراین این نشانه و هشداری است که باید آمادگی های لازم به صورت گسترده برای مقابله با این پدیده ها در استان انجام گیرد.

محمد علی ملک زاده مدیرکل مدیریت بحران استان هم در این نشست با بیان این که مسئولان استان با جدیت پیگیر جبران خسارات وارده به کشاورزان هستند، خواستار به کارگیری روشهای نوین و استفاده از فناوری های روز توسط باغداران جهت مقابله با این پدیده و کاهش خسارات ناشی از آن شد.

عباس حاج حسینی معاون سازمان جهاد کشاورزی هم یکی از راهکارهای مناسب حهت جبران خسارات ناشی از سرمازدگی را بیمه محصولات کشاورزی خواند و گفت: متاسفانه تنها نیمی از باغات پسته استان بیمه هستند لذا توصیه می شود پسته کاران استان برای پوشش بیمه محصولات خود اقدام کنند.

 

منبع خبر: روابط عمومی اداره کل هواشناسی